Sebastien Ogier hétszeres világbajnok!

Sébastien Ogier győzelmével zárult a világbajnokság szezonzáró monzai állomása. A francia versenyző az olasz hétvégén felmutatott eredményének köszönhetően immáron a hetedik bajnoki címét is megünnepelhette Julien Ingrassia társaságában. A gyártói bajnokságban a Hyundai Motorsport hódította el az év végi elsőséget.

Sébastien Ogier és Julien Ingrassia izgalmas körülmények közepette nyerte meg az ACI Monza Rallyt, és ezzel megszerezte a 2020-as világbajnoki címet. Miután a szintén év végi elsőségre esélyes csapattárs, Elfyn Evans és Scott Martin szombaton a pálya szélére kényszerült.

A Toyota Gazoo Racing francia versenyzője 14 ponttal volt elmaradva Evanstól az idényzáró előtt, de sajnálatos módon a walesi fiú az alattomos körülmények miatt a szombati hegyi szakaszon idő előtt a pálya szélére kényszerült. Így Ogier számára ezt követően elsődleges szempont a minimális pont begyűjtése volt az év végi elsőséghez.

Végső győzelmi időkülönbsége 13,9 másodperc volt, könnyedén vette a powerstage kilométereit, nyomás nélkül. Végső 122 pontja biztosította, hogy nyolc ponttal legyőzze Evanst a bajnoki tabellán. A Toyota sikereit tovább halmozva nem szabad megfeledkezni Takamoto Katsuta teljesítményéről sem. A japán fiú szenzációsan nyerte a powerstage-t – az öt pontos öröm mellett ez volt az első szakaszgyőzelme a rali világbajnokságon.

Sebastien Ogier hétszeres világbajnok! Az immáron hétszeres rali világbajnok tökéletes módon kezelte a rá nehezedő összes nyomást, mely eredményének köszönhetően Juha Kankkunen mellé egy elit klubhoz csatlakozott. Ugyanis három különböző gyártó (Volkswagen, M-Sport Ford és Toyota) színében tett szert versenyzői címére. „Nem hangzik rosszul, azt kell mondanom.” – mondta el röviden és tömören Ogier az utolsó szakasz céljában. „A csapat hatalmas erőfeszítéseket tett.

Termékeinket ide kattintva megtekintheti…

Nagyon sajnáljuk Elfyn-t, igazán erős szezont tudott le ebben a nehéz helyzetben, biztos vagyok benne, hogy a következő év is ugyanilyen erős lesz számára. Így várom a következő rajtot. Nagyon sok embernek nehéz most a világban, és igazából az ő tiszteletükre nem szeretnék most nagyon ugrálni és örömködni. A Yaris egy nagyon jó autó, élvezet vezetni, köszönöm a csapatnak!”

Ott Tanak és Dani Sordo a második és a harmadik helyen fejezte be a hétvégi olasz küzdelmeket – mindössze 1,4 másodperces különbséggel, miután helyet cseréltek az utolsó szakaszon. Helyezésük külön öröm volt a csapat számára. Ugyanis sikeresen behúzták a gyártók bajnokságát immáron második alkalommal a Hyundai számára, karcsú öt ponttal a Toyota előtt.

A monzai pályát sújtó nehézkes körülmények igazi kihívásnak bizonyultak a párosok számára, sőt, összehasonlításokat tettek a Rally GB és még a Safari Rally között is. Maga a pénteki versenynap egyébként szinte egyik élmezőnybeli versenyző számára sem volt üdítő.

Ogier-nek mondhatni szerencséje volt, hiszen csak egy szénabálát talált el, ám Thierry Neuville szögesdrót kerítésbe csúszott bele. Az incidens közben megsérült a Hyundai eleje – ugyan tovább tudott haladni, de lassú sebessége miatt egy vízátfolyásban élte át a futam végét. A motorba víz került, és már csak a munkagép levontatásával tudta elhagyni a pályát a belga versenyző.

Az M-Sport színeiben Esapekka Lappi igen nagy lendülettel kezdte meg az első versenynapot – szinte az élre lőtt Dani Sordo előtt, és egy korábbi szakasz ihletett gumi-összeállításából profitált, mely során a havas mintákat választotta. Kezdésként ez kedvező lépésnek tűnt, és végül a pénteki nap végére Sordo mögött egy másodperccel toporgott Lappi a második helyen.

Sebastien Ogier hétszeres világbajnok! A finn fiú legnagyobb sajnálatára lassító kihagyása miatt egy tíz másodperces büntetéssel bővült az ideje, ám még így is képes volt az élmezőnyben próbálkozni. Szombaton, a hegyi szakaszokat követően az abszolút negyedik helyre csúszott vissza, és e pozícióját egészen az utolsó méterekig meg is tartotta.

Kalle Rovanpera sikeresen teljesítette a hegyi utakat a szombati szakaszokon, és a vasárnapi monzai versenypályán nyújtott konzisztens teljesítményének köszönhetően az ötödik helyet szerezte meg Lappi mögött. És igazán jó kezdéssel gazdagodott, hiszen a finn fiúnak a sorozatban 2020 jelentette a debütáló évet.

A hétvége során Teemu Suninen volt az első nagy horderejű áldozat. Az Észtországba költözött finn alig várta a Monza Rally-t, de végül sanyarú időre tett szert. Miután a tizedik leggyorsabb lett a csütörtöki nyitányon, az M-Sport Fiestája péntek reggel egy hengert dobott le.

Ezt a problémát a szerelők erőfeszítései ellenére sem sikerült orvosolni az egyes szakaszokat követő 15 perces flexi szervizben. A negyedik szakaszig bírta szusszal, végül motorgondok miatt kénytelen volt feladni a hétvégi küzdelmeket.

Sebastien Ogier hétszeres világbajnok! Gus Greensmith számára szintén nem alakultak jól a monzai történések – a rali harmadik szakaszának tizedik helyéről volt kénytelen kiállni, amikor egy oszlopot megérintett és megrongálta a Fiesta jobb elejét. Szombaton visszatérve délután a változékony körülmények között szintén nem volt szerencséje, ugyanis elveszítette autójának hátsó részét, egy sorompónak ütközött és lecsúszott az útról.

Ole Christian Veiby – aki Pierre-Louis Loubet helyére lépett a Hyundai 2C csapatában – pontosan ugyanazt a hibát követte el, mint Greensmith, ám autója úton maradt, blokkolta azt, így a szervezők megállították a szakaszt.

Taka Katsuta ugyan egy szakaszgyőzelemnek és öt powerstage pontnak örülhetett, a japán fiú egy másik szenvedő volt a monzai háborúkban. A Toyota junior visszavonulót fújt az első szakaszon, miután a Yaris WRC jobb első sarkát átrendezte.

A visszatéréskor azonban erős tempót mutatott, két második leggyorsabb szakaszidőt állított be a hétvégén, valamint a powerstage győzelme karrierjének egyik meghatározó pontja lett.

Andreas Mikkelsen biztosította az abszolút értékelés hatodik helye mellett a WRC3-as kategória győzelmét is, szűken vezetve Oliver Solberg előtt. Aki a norvég győzteshez hasonlóan szintén egy Skoda Fabia Rally2 Evo-val gyűjtötte az olasz kilométereket. E csoportban Jari Huttunen a harmadik lett a Hyundai i20 R5-össel, ám a dobogó legalsó foka mellett a finn fiú a WRC3 bajnoki cím tulajdonosa is lehet az elmúlt hónapokban nyújtott teljesítményének köszönhetően.

Sebastien Ogier hétszeres világbajnok! Mads Östberg a kilencedik hellyel biztosította a WRC2 bajnoki címet. A siker egyértelműen édes volt Östberg számára, aki miután megszerezte első világbajnoki címét. Azt mondta: „Hihetetlen érzés, nagyon boldog vagyok! Olyan nehéz hétvége volt, és annyi hullámvölgy volt az egész évben.

A bajnokságot hátrányos helyzetben nyertük meg, a többi csapat több futamon lehetett ott, mint mi, és ez igazi csapatmunka volt mindenki számára. Köszönöm mindenkinek a támogatást!”

Tom Kristensson bezsebelte a Junior WRC címet és ezzel szert tett a vadonatúj Ford Fiesta Rally2 kulcsaira is a következő szezonra. Mivel Sami Pajari pénteken kiesett, a fő rivális, Martins Sesks pedig defektet szenvedett, majd szintén kiesett. Kristenssonnak csak a célig kellett valahogy elautóznia, hogy megszerezze magának a dicséretet.

„Ez biztosan a legjobb nap az életemben!” – mondta Kristensson. „Ebben a pillanatban mindig nehéz szavakat találni, egyszerűen hihetetlen. Itt lenni és junior világbajnoknak lenni elképesztő. Ez volt az utolsó esélyem, az utolsó évem, és örülök, hogy jól végződött.”

Sebastien Ogier hétszeres világbajnok! A 2020-as szezon tehát a monzai küzdelmekkel véget ért, melyből legjobban Sebastien Ogier jött ki. A francia 122 ponttal immáron hetedik világbajnoki címére tett szert, míg a csapattársa, Elfyn Evans 114 ponttal a második helyet csípte el.

A versenyzői tábla harmadik helyén a tavalyi bajnok, Ott Tanak végzett 105 ponttal. A gyártói cím már második alkalommal landolt a Hyundai Motorsport zsebében – az alzenaui banda az évad során 241 pontot gyűjtött be, és csupán öt ponttal előzte meg a második helyen érkező Toyota Gazoo Racing-et. A dobogó legalsó fokára az M-Sport állt fel 129 ponttal.

A 2020-as ACI Rally Monza végeredménye:
1. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia – Toyota Yaris WRC 2:15:51.0
2. Ott Tanak/Martin Jarveoja – Hyundai i20 Coupe WRC +13.9
3. Dani Sordo/Carlos Del Barrio – Hyundai i20 Coupe WRC +15.3
4. Esapekka Lappi/Janne Ferm – Ford Fiesta WRC +45.7
5. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen – Toyota Yaris WRC +1:11.1
6. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger – Skoda Fabia Rally2 Evo +3:56.2
7. Oliver Solberg/Aaron Johnston – Skoda Fabia Rally2 Evo +4:12.1
8. Jari Huttunen/Mikko Lukka – Hyundai i20 R5 +5:15.4
9. Mads Östberg/Torstein Eriksen – Citroen C3 R5 +5:27.4
10. Pontus Tidemand/Patrik Barth – Skoda Fabia Rally2 Evo +5:53.0

Forrás: Rallysport.hu